Artikel

Effectief cadeau op de Dag van de Zorg

ZEUREN VOLGENS PROTOCOL

12 mei 2025 | 2 minuten lezen

12 mei: ruimte geven aan ergernissen m.b.v. de cirkels van Covey. Een effectief kadootje voor alle zorgmedewerkers op 12 mei.

Onderstaand recept komt uit 'Klein geluk voor de zorg' (2021) van Inge Jager en Maria Grijpma.

Het is een uiterst effectief middel om om te gaan met ergernissen en frustratie.
Probeer het maar eens uit. 😀

ZEUREN VOLGENS PROTOCOL

Behoefte aan: ontspanning en vrolijkheid

Op je werk is het knetterdruk. Onderweg naar huis krijg je een bui over je heen, dringt er iemand voor in de rij bij de kassa en laat je daar het hoofdingrediënt voor je avondeten liggen. Soms zit alles tegen. Dan is het fijn om kamerbreed te kunnen spuien.
Dit recept nodigt uit om met regelmaat te zeuren. Want als je ruimte geeft aan je ergernissen, ga je je beter voelen.

Recept

Vraag een vriend om tien minuten van zijn tijd. Leg uit dat je een experiment gaat doen. Jullie gaan namelijk niet op een gewone manier met elkaar praten. Jij krijgt tien minuten om alles te zeggen waar je last van hebt. Je zet de keukenwekker. Zo weet je allebei waar je aan toe bent. De ander zegt niets, dat spreek je van tevoren af. Dat is echt anders dan in een ‘gewoon’ gesprek.

In die tien minuten ga je alles benoemen waar je last van hebt. Je mag zeuren, klagen, ongegeneerd! Je vertelt hoe moe je bent, dat je te weinig gezien wordt, nooit een compliment krijgt, hoe onaardig je collega doet… Misschien ben je af en toe even stil. En als er weer iets opborrelt, benoem je dat.

Niemand zegt dat het wel meevalt. Of zegt iets anders waar je niets aan hebt. Het enige wat je vriend af en toe zou kunnen zeggen is: ‘En wat nog meer?’ Op zeker moment ga je voelen dat je rustiger wordt. Het wordt stiller in je hoofd en je lijf. Na afloop bedank je de ander voor de tijd en aandacht. Eventueel draaien jullie de rollen om.

Mijn vriendin kwam hier een keer mee aanzetten: ze wilde vijf minuten van mijn tijd om te klagen. Ik wilde haar steeds onderbreken, iets vragen, aanvullen, het gesprek overnemen, dat ook. Dat was allemaal dus niet de bedoeling. Ik heb het sindsdien ook een paar keer gedaan. Blijft wel wat raar om geen reactie te krijgen, maar mán, wat lucht dat op!
(Irene, werkzaam in de verslavingszorg)

Informatie

www.assertief.nl/klagen.
www.happinez.nl – Zoek op ‘klagen’.

Leestip:

Hans Dorrestein, Zelfs Christus aan het kruis had het beter dan ik thuis.
Melissa Nolten, Pluk een roos, lekker klagen en dan loslaten.
Plien en Bianca, Jij nog wat te klagen? (e-book).
Stuart Prebble, Een dag niet gezeurd is een dag niet geleefd.

Meer info over het drieluik ‘Klein Geluk voor Zorg en Welzijn’ op http://www.kleingeluk.nu

Nog meer interesse in de recepten?

We hebben, Inge en ik met succes de theorie van de zes domeinen van het spinnenweb van Positieve Gezondheid, vertaald naar de praktijk. Luchtige maar ook serieuze recepten wisselen elkaar af, in aantrekkelijke eenvoudige taal. Zo kun je op maat, vriendelijk en doortastend, goed voor jezelf zorgen. 

In de online kennismakingsworkshop Kennismakingsworkshop Klein Geluk voor zorgprofessionals krijg je heel veel in heel korte tijd. Kleine stukjes theorie en praktische oefeningen wisselen elkaar in hoog tempo af. Er is gelegenheid om vragen te stellen en kennis te maken. Na 5 kwartier heb je goed inzicht hoe je de boeken die gebaseerd zijn op Positieve Gezondheid, optimaal in kunt zetten bij je begeleiding.

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
0 reacties