Artikel

Post Covid zorgen onder werkende mantelzorgers en hun werkgevers

Profielfoto van Kenniscommunity Deelmee
16 februari 2022 | 2 minuten lezen

Laatst was er weer een bijeenkomst van de (lokale) contactgroep van #werkendemantelzorgers die ervaringen, zorgen en werk gerelateerde zorgkwesties met elkaar uitwisselen. Nu de Corona periode voorlopig z’n langste tijd lijkt te hebben gehad, spelen er voor werkende mantelzorgers ook nieuwe vragen op.

Dit zijn een aantal POST COVID UITDAGINGEN EN VRAGEN ONDER WERKENDE MANTELZORGERS:
1.   Het vinden van een nieuwe werk privé balans, nu het thuiswerkadvies is komen te vervallen.
2.   Het niet zomaar kunnen ‘terugdraaien’ van een zeer veranderde mantelzorgsituatie thuis in de afgelopen 2 jaar tijdens Corona.
3.   Een hogere #werkdruk doordat flexibiliteit in de uitvoering van taken mogelijk komt te vervallen.
4.   Angst voor besmetting/gezondheid als we straks weer met z’n allen op het werk zitten. Dit i.v.m. #zorg voor naasten.
5.   Het zich kwetsbaarder voelen als werkende mantelzorger bij onduidelijkheid over de toekomst van hun baan als er geen overheidssteun meer is.

Ik begrijp deze zorgen wel als werkende mantelzorger. Met de komst van Corona hebben we allemaal lang moeten passen en meten wat wel en niet haalbaar was gezien de persoonlijke zorgsituatie en nu zullen er weer nieuwe afspraken voor in de plaats komen.

Natuurlijk hebben werkgevers en leidinggevenden op hun beurt ook hun post-covid zorgen en uitdagingen voor de komende maanden. De afgelopen 2 jaar hebben veel meer mantelzorgers dan ‘normaal’ hun zorgsituatie bespreekbaar gemaakt op het werk en in veruit de meeste organisaties werd er ook meer dan ‘normaal’ gefaciliteerd. Dus het heeft zeker een positieve verandering te weeg gebracht, al dan niet met een tijdelijk karakter.
Dit zijn een aantal POST-COVID UITDAGINGEN EN ZORGEN ONDER WERKGEVERS:
1.   Het uiteindelijk toch omvallen en in #verzuim raken van zorgende werknemers als de Corona stress eruit komt.
2.   Flexibele afspraken die gemaakt zijn in acute noodsituaties moeten niet stilzwijgend permanent worden.
3.   Het verwachtingspatroon moet ook weer aangepast worden; thuiswerken en online vergaderen is in de basis niet hoe we werken.
4.   Vrees dat andere teamleden nu op hun beurt om priviléges en/of compensatie voor eerdere extra inzet vragen.
5.   Onrealistische eisen over de werkuitvoering.
 
Wil je hier vanuit jouw rol op reageren? Het is altijd goed om open te blijven staan voor het perspectief van een ander en beter nog: bereid zijn te leren van elkaar.
Dus deel gerust over hoe het heeft gewerkt voor jouw bedrijf? Of wat/wie heeft jou geholpen toen je mantelzorgtaken met je werk moest combineren de afgelopen 2 jaar? En hoe gaat het nu verder in jouw situatie of jouw organisatie?

Bron: Gerrie de Haart, adviseur Mantelzorg en Werk Mantelzorg met beleid Dienstverlening

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
1 reacties