Artikel

Heb jij al oog voor de positieve vrijwilligerservaring?

Vrijwilligerswerk gaat al lang niet meer alleen om de organisatie en haar doelgroep. Vrijwilligerswerk gaat steeds meer over de vrijwilliger zelf.

Profielfoto van Suzanne de Baere
1 april 2024 | 3 minuten lezen

In ons vorige blog namen we de eerste belangrijke trend op het gebied van vrijwilligerswerk met je door, namelijk digitalisering van vrijwilligerswerk. Vandaag is het tijd om de tweede door te nemen, en dat is dat er meer focus is op de positieve vrijwilligerservaring. Wat we hier precies mee bedoelen en hoe dit voor jou toepasbaar is in je werk, delen we in dit blog.

   Kijktip: in onderstaande video vertellen we je in een paar minuten tijd alles over deze trend.

 


 

Wat houdt de positieve vrijwilligerservaring precies in?

Hoe de vrijwilliger het vrijwilligerswerk ervaart (wat hij/zij ervan vindt en wat het hem/haar oplevert) noemen we de vrijwilligerservaring. 

Vrijwilligerswerk gaat al lang niet meer alleen om de organisatie en haar doelgroep. Vrijwilligerswerk gaat steeds meer over de vrijwilliger zelf (bron: Deedmob). De vrijwilliger wil iets uit het vrijwilligerswerk halen en wil een positieve ervaring opdoen. De vrijwilliger wil zien welke impact zijn/haar inzet maakt. Kortom; de vrijwilliger wil een positieve vrijwilligerservaring. 

Dit is geen nieuwe trend, maar wel eentje die naar verwachting gaat groeien, en de komende jaren steeds belangrijker gaat worden. Daarom raden wij je aan om tijd en aandacht te steken in de vrijwilliger. In zijn/haar hulpvraag en te zorgen voor een positieve vrijwilligerservaring. 
 

Hoe doen andere organisaties dit?

Laten we eens kijken hoe dit er in de praktijk uitziet bij andere organisaties.

Voorbeeld 1:
We starten bij The Happy Squad. Zij laten heel mooi zien welke impact hun vrijwilligers maken door met concrete cijfers en ervaringsverhalen te komen. Zie bijvoorbeeld dit LinkedIn bericht. The Happy Squad heeft hiermee oog voor hun vrijwilligers en de impact die zij maken. Ze zetten hun vrijwilligers centraal.

Voorbeeld 2:
Werken voor Elkaar heeft ook oog voor de positieve vrijwilligerservaring. Ten eerste door de vrijwilliger zelf de keuze te geven in wat, wanneer en hoeveel de vrijwilliger wil doen. Ten tweede door ontwikkelingsmogelijkheden te bieden waar de vrijwilliger ook echt iets aan heeft. Ontwikkelingsmogelijkheden die zijn/haar vrijwilligerservaring naar alle waarschijnlijkheid een stuk positiever maken.

Voorbeeld 3:
Of neem Stichting Present als voorbeeld. Zij pakken het al jaren anders aan. Zo gaan zij niet op zoek naar vrijwilligers die bepaalde projecten vervullen, maar zoeken zij projecten die passen bij de vrijwilligers en hun hulpvraag. Hiermee hebben ze oog voor wat hun vrijwilligers willen en zetten ze de vrijwilliger centraal.

Dit waren een aantal voorbeelden, maar er komt nog meer kijken bij oog hebben voor de positieve vrijwilligerservaring. Als je echt de diepte in wil gaan over wat er allemaal mogelijk is binnen jouw organisatie, dan is onze workshop trends en ontwikkelingen vrijwillige inzet iets voor jou! Hier gaan we met een groep van maximaal 10 personen aan de slag met het in de praktijk brengen van trends en ontwikkelingen die van toepassing zijn op jouw organisatie. Je bent van harte welkom om aan te sluiten!
 

Wat kun je ermee in je werk?

Wil je deze trend in de praktijk brengen? Zet dan de vrijwilliger centraal. Dit doe je bijvoorbeeld door het vrijwilligerswerk samen vorm te geven. Door te vragen wat de vrijwilliger uit het vrijwilligerswerk hoopt te halen en door te zorgen dat jouw organisatie dit biedt. Ook is het goed om vrijwilligers de vrijheid te geven om zelf projecten op te zetten.

Daarnaast is het goed om aan je vrijwilligers te tonen welke impact hun inzet maakt voor de doelgroep van jouw organisatie. Kom met cijfers. Hoeveel activiteiten waren er dit jaar dankzij de inzet van vrijwilligers? Hoeveel bomen zijn er gepland door jouw vrijwilligers? Hoeveel voedselpakketten zijn er samengesteld en verspreid door jouw toppers?

Tot slot is het goed om regelmatig te evalueren en vragen om feedback. Analyseer de resultaten en doe hier iets mee. Laat de vrijwilliger zien dat je echt luistert. Dat hij/zij er echt toe doet!
 

Er zijn nog meer trends en ontwikkelingen

Hopelijk heb je iets aan de informatie uit dit blog. Heb jij nog andere ideeën of voorbeelden van hoe je meer focus legt op de positieve vrijwilligerservaring? Deel ze dan in de reacties!

De komende weken delen we ook blogs over de andere trends en ontwikkelingen. Houd dit platform daarom goed in de gaten!

Heb je de behoefte om met anderen te sparren over wat binnen jouw organisatie allemaal mogelijk is op het gebied van het verbeteren van de vrijwilligerservaring en wat je nog meer kunt met de andere relevante trends en ontwikkelingen? Sluit dan aan bij de workshop trends en ontwikkelingen vrijwillige inzet. Dan gaan we samen aan de slag en ga je met heel veel nieuwe ideeën en een concreet plan naar huis over hoe je de trends in de praktijk brengt in jouw organisatie 😊
 

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
0 reacties