Praktijkvoorbeeld

Van elkaar leren door de Leerkring methode.

De Leerkring methode kennen we vanuit het onderwijs maar het werkt ook in het traject Samen Ouder Worden.

Samen Ouder Worden (SOW), In vier jaar tijd wil Vereniging NOV (Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk) samen met landelijke vrijwilligersorganisaties, en in samenwerking met andere stakeholders in lokale trajecten, een inhoudelijk en passend aanbod van ondersteuning voor ouderen organiseren. Dat doen we door op lokaal en regionaal te werken aan een betere afstemming, rol en taakverdeling tussen verschillende stakeholders.
Passende ondersteuning aan ouderen is nodig. Om ervoor te zorgen dat ouderen met de juiste ondersteuning en hulp in hun eigen woonomgeving oud kunnen worden. Om ouderen mogelijkheden te bieden om actief en vitaal te blijven. Om eenzaamheidsgevoelens bij ouderen te doorbreken. Vrijwilligersorganisaties kunnen hierin een belangrijke rol vervullen. 
Dit jaar is het derde jaar van het traject, en ondanks dat veel projecten het afgelopen jaar hebben ervaren als een lastig jaar zijn er nu nog 34 trajecten actief. De trajecten richten zich op oudere mensen en deze groep valt in de risicogroep van het Coronavirus. Hierdoor zijn trajecten aangepast, zijn er een aantal trajecten over gegaan naar meer digitaal contact. De 34 trajecten hebben al veel ervaring opgedaan, er zijn verschillende groepen ouderen betrokken geraakt bij de verschillende trajecten. Ervaring en kennis delen is in dit derde jaar van groot belang. Om op een goede manier kennis en ervaring te delen en meer van elkaar te leren is SOW gebruik gaan maken van de Leerkring methode. 

In het onderwijs maakt men gebruik van de leerkring methode. Ook wel de krachtige leerkring ( KL )methode genoemd. 
Een KL heeft de volgende algemene uitgangspunten:
• De KL is een werk- en leeromgeving waar, samen met betrokken netwerkpartners, vorm en inhoud aan innovatie wordt gegeven (verbinden van onderwijs, onderzoek en praktijk).
• In de KL wordt een bijdrage geleverd aan het vinden van antwoorden op maatschap-pelijke vraagstukken op het gebied van wonen, welzijn en zorg in de regio. Dit door met elkaar op een vernieuwende manier samen te werken en te leren.

Zo heeft Samen Ouder Worden in de maand februari 4 leerkringen gehouden met ieders een eigen vraagstuk. De Leerkring kan digitaal georganiseerd worden dat is in deze tijd heeft prettig. Digitaal heeft ook een ander voordeel, je hoeft als programmamaker van een van de 34 trajecten niet te reizen. Je kunt dus vanuit je eigen omgevening kennis halen en delen. 
De Leerkring duurt 2 uur, je start met een rondje, iedere deelnemer verteld over zijn of haar ervaring of zoektocht in het thema wat er aan de orde is. 
De deelnemers reageren op elkaar met vragen, om helder te krijgen waar een ieder mee bezig is of wat er al is ondernomen. Dan is er ruimte om elkaar tips te geven en om meer uitleg te vragen. Na een korte pauze geven de begeleiders van de Leerkring, de outcom, de output terug in een heldere samenvatting. Hierna wordt er gekeken naar de ambities en welke vervolgstappen er genomen moeten worden om dit te behalen. Na twee uur ronden we de Leerkring af. Vervolg kan zijn dat er op een van de thema's een verdieping komt. 
Meer weten over de Krachtige Leerking methode, lees dan de handleiding van de Zorgalliancie HAN. 
https://zorgalliantie.com/wat-doen-wij/krachtige-leerkringen/

Resultaat

In februari zijn er 4 Leerkingen georgansieerd met 4 verschillende thema;s. Bij iedere leekring deden er tussen de 8 en 12 programmamakers mee. 
De thema's waren: 

  • Migrantenouderen
  • Gemeente Zorg en Welzijn
  • Ouderen activeren dmv vrijwilligerswerk
  • Zingeving vergroten eenzaamheid verminderen.

Sommige thema's geven ruimte voor het vertellen over eigen persoonlijke ervaringen. Dit maakt de leerkring zeer waardevol. Daarnaast is er veel kennis gedeeld dit helpt de deelnemers weer opweg. De deelnemers gaven aan dat zij veel hebben gehad aan de leerkring, dat zij weer iedeeen hebben gekregen en weer nieuwe mogelijkheden zagen in hun eigen lokale traject. Daarnaast vertelden zij dat ze van deze twee uur energie hadden gekregen. Dat is ook een heel prettig resultaat. 

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
0 reacties